De zakelijke wereld verandert snel en de afgelopen jaren is het meer en meer gebruikelijk om vanuit huis te werken. Als je van plan bent om een eigen onderneming te beginnen, hoef je dus niet op zoek naar een geschikte kantoorruimte, maar kun je ook kiezen voor een zogenaamd virtueel kantoor. Bij dit kantoor maak je gebruik van een zakelijk inschrijfadres, dat je gebruikt voor je contactgegevens. We gaan in deze blog dieper in op waarom het handig is om zo’n adres te hebben en welke specifieke voordelen het biedt, zodat jij een vlotte start kunt maken met je eigen bedrijf.
Een virtual office kiezen
Je kunt een zakelijk inschrijfadres kiezen om te voorkomen dat je eigen adres openbaar komt te staan. Het hebben van een inschrijfadres houdt in dat de correspondentie via dit adres verloopt. Je kunt het dus gebruiken voor je contactgegevens en kunt op dit adres ook de post ophalen wanneer het je uitkomt. Je vindt op dit adres dus geen fysiek kantoor. Het inschrijfadres is in feite een virtueel kantoor, wat betekent dat je zelf kunt werken vanaf waar je ook maar wilt.
De voordelen van een virtueel kantoor
Het gebruiken van een virtueel kantoor brengt veel voordelen met zich mee. Zo hoef je het adres alleen voor de correspondentie te gebruiken en kun je werken waar je wilt, zonder kosten kwijt te zijn aan het huren van een volledige ruimte. Daarnaast is het op deze manier gemakkelijker om zakelijke correspondentie en privépost gescheiden te houden. Wees je er overigens van bewust dat een zakelijk inschrijfadres niet precies hetzelfde is als een algemeen zakelijk adres. In het laatste geval is er op het desbetreffende adres een fysiek kantoor gevestigd waar de werkzaamheden plaatsvinden, terwijl het bij een inschrijfadres alleen om de correspondentie gaat.
De nadelen van een virtueel kantoor
Een voordelig virtueel kantoor met zakelijk inschrijfadres is erg handig om te hebben, maar houd ook rekening met een aantal nadelen. Omdat het gebouw van het adres dat je huurt niet van jou is, kan het zijn dat je er niet 24 uur per dag terecht kunt om bijvoorbeeld de post op te halen. Ook kan het voor zakenpartners verwarrend zijn waar je bedrijf precies gevestigd is. Wanneer je ervoor kiest om gebruik te maken van een zakelijk inschrijfadres, is het dus handig om alle voordelen en nadelen tegenover elkaar te zetten.
Een virtual office kun je tegenwoordig in allerlei plaatsen vinden. Het zal niemand verbazen dat een virtual office in Amsterdam het populairst is. Amsterdam is nu eenmaal de hoofdstad van Nederland en veel ondernemers willen hun bedrijf graag vestigen in deze plaats. Andere populaire plaatsen zijn Rotterdam, Utrecht, Den Haag en Eindhoven.