Heb je een eigen website voor je business, maar merk je dat je daar niet heel veel aan hebt? Dan is het zaak dat je deze optimaliseert, zodat je niet alleen meer bezoekers trekt, maar deze ook converteert in klanten. Er zijn verschillende manieren waarop je dat kunt doen, waarbij het zaak is dat je eerst alles over SEO leert. Je kunt natuurlijk een online marketing bureau inschakelen (klik hier om te lezen waar je daarbij op moet letten), maar je kunt ook vast zelf aan de slag gaan. Er zijn namelijk best wat dingen die je zelf kunt doen. Kom je er toch niet uit? Dan kun je altijd die expert nog inschakelen, die je alles over SEO kan vertellen en hoe je dat implementeert in je website.
Trek meer bezoekers naar je website
Het is natuurlijk allereerst zaak dat je een hoger bezoekersaantal naar je website trekt. Zonder bezoekers, geen verkopen. Om dat voor elkaar te krijgen moet je aandacht besteden aan SEO, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Dit omvat zaken als het schrijven van sterke content, het verhogen van je autoriteit door aan linkbuilding te doen en het verbeteren van de technische kant van je website. Al deze zaken dragen bij aan een hogere ranking in zoekmachines, waardoor je bijna als vanzelf meer bezoekers trekt. Bovendien zijn dit, als je teksten de juiste zoektermen bevatten, veelal bezoekers die precies op zoek zijn naar wat jij hen te bieden hebt. Dat is alvast een begin!
Maak van die bezoeker een klant
Ervoor zorgen dat mensen een order plaatsen of contact met je opnemen, bijvoorbeeld om een klus in te plannen of iets te reserveren, moet je website voldoende converteren. Het is de bedoeling dat mensen alle info gemakkelijk kunnen vinden, dat je duidelijke call-to-actionknoppen hebt en dat het bestelproces logisch en overzichtelijk in elkaar zit. Het moet vooral niet de ingewikkeld zijn om een conversie uit te voeren en mensen moeten direct zien waar en hoe ze dat doen. Als dat niet duidelijk is, zullen ze in veel gevallen teruggaan naar de zoekmachine en een concurrent zoeken.
Zorg voor terugkerende bezoekers
Heeft die ene bezoeker je website verlaten zonder een aankoop te doen? Middels advertenties kun je gemakkelijk mensen benaderen die al eens eerder je website hebben bezocht. Wat je ook kunt doen is een pop-up showen op je website, bijvoorbeeld na tien seconden, waarin je aangeeft dat mensen een kortingscode krijgen als ze zich inschrijven voor de nieuwsbrief. Dit wordt overigens niet door iedereen gewaardeerd, dus zorg ervoor dat je iets interessante te bieden hebt in ruil voor de verbintenis die de bezoeker met je aangaat. Als iemand eenmaal je nieuwsbrief ontvangt is de kans groot dat diegene alsnog je website bezoekt en een aankoop doet, zeker als je nieuwsbrief goed in elkaar zit en waardevolle informatie biedt.