Tegenwoordig starten steeds meer mensen een eigen bedrijf. Er komen de laatste jaren vooral veel nieuwe webshops bij. Hoe uniek je product ook is, er is ongetwijfeld concurrentie op de online markt. Om goede resultaten te behalen, zal je jou stinkende best moeten doen om de concurrentie te slim af te zijn. Eén manier om jouw webshop te doen laten groeien is online marketing. In dit blog vertellen we je er meer over.
Een hogere positie in de zoekresultaten
Als je een nieuwe laptop wilt kopen, wat doen je dan? Je gaat googlen of zoekt naar informatie over goede laptops met de hulp van andere zoekmachines. Een webshop met laptops in het assortiment heeft er dan baat bij om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten terecht te komen. Hoe hoger de positie in de zoekresultaten van Google of andere zoekmachines, des te meer er op de link naar jouw webshop wordt geklikt. Eenmaal op de website aangekomen, is het jouw taak om de klant te overtuigen tot aankoop over te gaan. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw webshop hoog in de zoekresultaten belandt? Hier komt online marketing om de hoek kijken.
SEO en SEA
Er zijn meerdere manieren om hoger in de zoekresultaten van zoekmachines te komen. De belangrijkste manieren zijn SEO (Search Engine Optimization) en SEA (Search Engine Advertising). SEO betekent eigenlijk dat je een website optimaliseert. Dit doe je door relevante zoekwoorden in je teksten op je website te verwerken, je site zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken en een duidelijke website te bouwen. Dit is in principe gratis, al valt het wel aan te raden om mensen met verstand van zaken in te huren die jouw webshop voor je optimaliseren.
SEA betekent kortgezegd het adverteren in Google. Je betaalt Google, of een andere zoekmachine, om bovenin de zoekresultaten te komen. Telkens als een potentiële klant op jouw advertentie klikt, betaal je Google een vast bedrag. De hoogte van dit bedrag is onder andere afhankelijk van de populariteit van het zoekwoord.