Bij veel bedrijven krijg je tegenwoordig een leaseauto, maar waarom? Veel mensen moeten voor hun werk een stukje reizen of zijn altijd onderweg naar klanten. Voor een leaseauto moet je maandelijks een bedrag betalen. Dit heet bijtelling en hierbij wordt gekeken naar de cataloguswaarde. Tegenwoordig zie je ook veel meer bedrijven die overstappen op een elektrisch wagenpark, maar waarom?
Lage bijtelling
Als je een auto gaat leasen moet je hier bijtelling over betalen. Je kunt dit zien als een maandelijks huur. De voornaamste reden dat veel bedrijven overstappen op elektrisch leaseauto’s is de lage bijtelling. Waar je bij een normale leaseauto een bijtelling van 22% betaald is dit bij elektrische auto’s 8%. Je ziet niet voor niets heel vaak een Tesla Model 3 langsrijden. Deze auto’s kun je maandelijks rijden voor een relatief laag bedrag.
Geen onderhoudskosten
Als je een auto koopt heb je te maken met afschrijvingskosten en onderhoudskosten. Bij een leaseauto is dit niet het geval. Je betaalt maandelijks een vast bedrag. Als je bijvoorbeeld schade hebt gereden worden deze kosten vergoed. Waar je wel op moet letten zijn de leasecontracten. Hierin staat vaak ook beschreven of je privé kilometers mag maken of niet. Het kan ook zijn dat je een maximaal aantal kilometers per jaar mag maken. Als je hier overheen gaat worden er extra kosten in rekening gebracht.
Je rijdt altijd in een nieuwe auto
Een van de grote voordelen van een auto leasen in dat je altijd in een nieuwe auto rijdt. Veel mensen ervaren dit als zeer prettig en willen niet meer anders. Je bent altijd voorzien van de nieuwste techniek waardoor autorijden een stuk leuker wordt. Het enige nadeel van een leaseauto is dat hij aan het eind van de streep niet van jou is. Bij financial lease is dit wel het geval. Je betaalt dan eerst een voorschot en vervolgens betaal je maandelijks de auto af.
Tot slot
Een auto leasen brengt dus veel voordelen met zich mee. Als je ervoor kiest om een elektrische auto te leasen ben je al helemaal goedkoop uit. Je betaalt maar een bijtelling van 8%. Je moet er wel rekening mee houden dat deze 8% geldt voor de eerste 45.000 euro. Over elke euro die de auto meer waard is betaal je wel 22%.