Het verschil tussen mannen en vrouwen op de werkvloer wordt steeds kleiner, met dank aan de emancipatie. Vrouwen krijgen meer en gelijkwaardige kansen en de salariskloof krimpt ook. Echter zullen er altijd verschillen blijven tussen mannen en vrouwen. Zo hebben zij bijvoorbeeld verschillende communicatiestijlen. Dit gedrag is biologisch bepaald en zie je al terug vanuit de oertijd. Als manager is het belangrijk om deze verschillen te herkennen en zo miscommunicatie op de werkvloer te voorkomen. Disclaimer: we bespreken hier de algemene lijnen en impliceren niet dat alle mannen en vrouwen zo zijn, iedereen heeft immers een andere communicatiestijl.
1. Emotie
Vrouwen zijn over het algemeen emotioneler dan mannen. Als manager is het dus belangrijk rekening te houden met gevoelens. Vrouwen tonen sneller dat zij gestrest of emotioneel zijn in een drukke periode, terwijl mannen vaak juist te weinig emoties tonen. Voor vrouwen lijkt het dan of zaken en werk er niet toe doen voor hen, terwijl mannen vinden dat vrouwen overdreven gedrag vertonen.
2. Kritiek
In lijn met het eerste kopje, kunnen vrouwen vaak minder goed tegen kritiek dan mannen. Wanneer vrouwen kritiek of een verbeterpunt krijgen van hun manager, vatten zij dit vaak persoonlijk op. Dit zie je ook terug in relaties. Mannen laten een woordenwisseling snel achter zich, terwijl vrouwen hier nog dagen mee kunnen zitten. Als manager is het belangrijk dat je feedback op zo’n manier brengt dat het duidelijk is dat het werk gerelateerd is en niet persoonlijk. Hiermee zorg je dat jouw feedback goed ontvangen wordt.
3. Competitief vs. Samenwerken
Mannen staan sinds het begin der tijden bekend om hun haantjesgedrag. Voor hen is het belangrijk de beste te zijn. Dit laten ze niet alleen graag zien, maar hier strijden ze ook graag om. Op de werkvloer zie je vaak dat mannen minder goed zijn in samenwerken dan vrouwen. Dit komt omdat zij graag de touwtjes in handen nemen en hun eigen mening boven anderen zetten. Vrouwen zijn daarentegen wel goed in samenwerken en vinden dit vaak ook prettiger werken. Ze kunnen beter luisteren en vermijden het competitieve gedrag.
4. Praatjes vs. Daadjes
Vrouwen zijn over het algemeen praters, terwijl mannen meer doeners zijn. Geef een man een opdracht en hij gaat aan de slag. Vrouwen willen graag alle in’s en out’s weten voor zij ergens aan beginnen. Ook het emotionele vlak komt hier weer terug. Mannen sturen vaak korte en directe mails, omdat zij simpelweg het nut niet inzien van een nutteloos lange e-mail. Voor vrouwen kan dit dan weet bot overkomen. Zij schrijven liever uitgebreide e-mails met genoeg uitleg en nuance. Wanneer een man kortaf is, kan dit frictie veroorzaken tussen hem en een vrouwelijke college, terwijl zij misschien beiden hetzelfde bedoelen.
Ben je nou echt benieuwd naar jouw persoonlijkheid op de werkvloer? Doe dan de persoonlijkheidstest!