Is de fat bike rage voorbij? Was het slechts een kortstondige rage of is fat biking nog steeds trending en goed op weg om een vaste plek te veroveren in de mountainbike wereld? Hoewel de verkoop niet meer zo is als in 2013 en veel winkels klagen over de overvloed aan voorraden van fat bikes, zijn sommige mensen er toch in geslaagd om de overstap te maken naar een fulltime mountainbike-ervaring. Voor sommigen, omdat het geen geheim is dat de hardcore mountainbikegemeenschap faties waarschijnlijk nooit enig “street cred” zal geven. Sommigen beschouwen het niet eens als een soort mountainbike. Maar zijn ze zo slecht? Ik vind dat onze zwaarlijvige vrienden wat meer aandacht verdienen dan slechts tien seconden in de schijnwerpers.
Wat is een Fat Bike?
Fat Bikes zijn ontworpen voor een lage bodemdruk om het rijden op zacht en
onstabiel terrein, zoals zand, sneeuw, of modder, te vergemakkelijken. Ze zijn
min of meer ontstaan in Alaska (afhankelijk van de bron) waar lange, koude,
besneeuwde winters normaal mountainbiken tot een zeer kort seizoen maken.
Fat Bikes combineren oversized banden, meestal 97 mm of groter, velgen 66 mm of breder, en een speciaal ontworpen frame om deze zwaarte aan te kunnen. De wielmaten zijn meestal 26 inch diameter. Maar de grotere bandenhoogte betekent dat je met eenzelfde radius rolt als een 29-er. Er zijn zelfs spijkerbanden verkrijgbaar om op bevroren paden en ijs te rijden.
Een stijf frame is de norm, die in combinatie met de bandenmaat uitstekend werk levert in ruige, off-road omstandigheden. Maar als dat niet genoeg is voor u, combineren sommige modellen voorvering of voor- en achtervering voor het echt ruige werk.
Voor- en nadelen
Natuurlijk zullen koppen als “Tien redenen waarom een Fat Bike je enige fiets zou moeten zijn” niets doen om mensen zoals ik ervan te overtuigen hun trail of enduro machine om te ruilen voor een fat bike. Maar dit gezegd hebbende, deze fietsen doen echt goed werk voor het oorspronkelijk bedoelde gebruik en slagen erin om te zweven op oppervlakken waar normale mountainbike banden zouden zinken.
Waar de fat bike echt goed voor is, is de grip. Het enorme contactoppervlak van het brede, gripvaste rubber, dat op een lage (10 tot 15psi) bandenspanning loopt, betekent extra tractie die het mogelijk maakt om over sneeuw, zand, rotsen of superdiepe modder te zweven. De steilere hellingen en afdalingen in deze extreme omstandigheden zijn ook veel gemakkelijker aan te pakken.
Op de normale paden (god verhoede wegen), zal het toegenomen gewicht en de grotere rolweerstand betekenen dat je erg traag zal zijn en geen enkele precisie zal genieten. En als je geen modderige stukken van een meter diep hoeft te trotseren, betekent drijven op modder in normale omstandigheden minder grip en minder grip. De hogere kosten van banden, binnenbanden en wielen zijn ook iets om rekening mee te houden.
Fat Bikes Evenementen
In januari en februari 2016 maakten fatbikewedstrijden in de VS 42% uit van de MTB-evenementen. In januari 2018 worden in Crested Butte, Colorado de derde jaarlijkse Borealis Fat Bike World Championships gehouden. Maar het zijn niet alleen de Yanks die fatbikes in wedstrijden inzetten. Over de hele wereld vinden er evenementen plaats. In het Verenigd Koninkrijk trekt Mountain Mayhem, een 24-uurs endurance evenement dat sinds 1998 wordt gehouden, momenteel jaarlijks meer dan 3.000 rijders en lanceerde onlangs de “Halo Fat Bike 24hr Challenge”. In Zuid-Wales kun je deelnemen aan de onofficiële UK Fat Bike Championships. Zelfs klassiekers als de Brighton Big Dog hebben een Fat Bike categorie.
Conclusie
Fat Bike vs gewone mountainbike
Eén ding is zeker, fatty kan je naar plaatsen brengen waar een trailmotor het niet zal halen. Voor off-road expeditietochten kan het je perfecte partner zijn om overal mee naartoe te gaan. Fat bikes kunnen ook een geweldige seizoensgebonden fiets zijn voor specifieke toepassingen zoals sneeuw, zand of diepe modder. Ik heb er op gereden op besneeuwde paden en ik moet zeggen dat het echt heel erg leuk is. Het kan ook een goed alternatief zijn om je in vorm te houden tijdens de winter. Anders heeft het geen zin om een onhandigere en zwaardere fiets te hebben.
Vergelijken met een all mountain of enduro fiets op gewone paden is als het verschil tussen een tank en een echte terrein Jeep.
De gewone mountainbike is als de Jeep. Hij vergt enige vaardigheid, maar kan het ruwe, rotsachtige en onherbergzame terrein met snelheid en behendigheid aan.
De Fat bike zou een tank zijn. Langzamer en minder wendbaar. Maar je kan er zowat alles mee overrijden zonder dat je er veel vaardigheden voor nodig hebt. Voor sommige rijders zal het meer plezier betekenen, voor anderen niet zo veel.